A tudatos vásárlás jelenti azt, hogy az egészséges életmódhoz igazodó élelmiszerekkel és egyéb termékekkel pakoljuk meg kosarainkat, odafigyelünk a csomagolásra, az ár/érték arányra, és egyben arra is, hogy a környezettudatosság elvét is betartsuk.
Az egészségtudatos életmódot élők lecsökkentik a cukros, zsíros ételek fogyasztását, és igyekeznek szervezetükben a harmóniát megteremteni. Ennek érdekében az alapanyagaink megválasztásához friss és nem feldolgozott élelmiszereket igyekszünk felhasználni. A boltban kapható termékek csomagolásán már feltüntetnek minden fontos információt. Sőt ezek a jelzések egyre részletesebbek és kifinomultabbak azért, hogy a vásárlók minél pontosabb adatokat kapjanak arról, hogy mit és mennyit tartalmaznak. Ez mind szép és jó, de vajon tudja-e a vásárló értelmezni ezeket a jelzéseket, adatokat?
Gondolj csak a saját bevásárlásodra! A kezedben tartasz egy adott terméket, mert arra vagy kíváncsi, hogy mi van benne, megértesz abból mindent? Szerepelhet azon a termék összetétele, valamint kJ, kcal, gramm is. Talán lelkesen bogarásszuk is a feltüntetett értékeket, amelyekből azt próbáljuk kideríteni, hogy tartalmaz-e az egészségre káros anyagot, színezéket, és emellett azt is, hogy hizlal-e, vagyis mekkora a szénhidrát-, a cukortartalma. Ezek között az információk között nem mindenki igazodik ám el. Sokkal egyszerűbb lenne, ha egy mindenki számára egyértelmű és ugyanazt a jelentést tartalmazó felirat hirdetné az élelmiszerekről, hogy egészséges.
Talán, ha a tényleg egészséges termékek "Egészséges!" címkével lennének ellátva, akkor sokkal nagyobb mértékű vásárlásra ösztönöznék az embereket? Biztosan lennének olyanok, akik azonnal ráharapnának a feliratra, mondván, a vásárlókat készakarva, szándékosan csak nem csapnák be?! Mások azonban elővigyázatosak lennének az "Egészséges!" címke láttán, mert azt túlságosan gyanúsnak találnák. Az emberekben ráadásul él az a vélemény, hogy ami egészséges, az nem finom. És persze él az a mondás, hogy minden ami jó van az életben, az vagy hizlal, vagy erkölcstelen, vagy káros.
Egy kísérlet során pontosan ezt igyekeztek tesztelni szakemberek és arra a véleményre jutottak, hogy a túlságosan feltűnő, egészséges életmódot hirdető információk nem mindig azt érik el, amit szeretnének. Ha csak annyi lenne feltüntetve az élelmiszereken, hogy "Egészséges!", akkor a vásárlók úgy éreznék, hogy nem hagynak számukra választási jogot, és túlságosan szűk keretek közé szorítanák a vásárlást.
További érdekességekért kérjük, keressétek fel Facebook oldalunkat!